Feestelijke opening sluit wegenwerken in Landskouter en Moortsele af

Na twee jaar en 8 maanden werken, vierden Landskouter en Moortsele samen de officiële opening van de vernieuwde straten en pleinen. Bewoners kunnen nu rekenen op veilige fietspaden en schoolomgevingen, meer groen en een aangename leefomgeving. De feestelijke opening op zaterdag 9 mei verbond beide deelgemeenten letterlijk en symbolisch met een muzikale dessertwandeling.

De opening startte op het Tramplein in Moortsele. Inwoners van Moortsele en Landskouter wandelden samen met de leden van het schepencollege en gemeenteraad richting Rooberg in Landskouter. Aan de Rooberg sloot eerste gedeputeerde van de Provincie Oost-Vlaanderen Kurt Moens, bevoegd voor mobiliteit, zich aan bij de wandelaars.

Te voet van Moortsele naar Landskouter

Het gemeentebestuur trakteerde de aanwezigen op een drankje, dessertje en ijsje. Air’kes Machine zorgde vanop zijn gepimpte fiets voor volkse animatie met live muziek, humor, zang en interactie met het publiek. Samen met de lentezon werd dit een geslaagde officiële opening.

Deze wegen- en rioleringswerken maakten deel uit van het project “collector Molenbeek-Oosterzele-Noord fase 2”. Partners in dit project waren Aquafin, Farys, lokaal bestuur Oosterzele, lokaal bestuur Merelbeke-Melle, Provincie Oost-Vlaanderen, de Vlaamse Overheid en aannemer Wegenwerken De Moor.

Betere waterkwaliteit

Dankzij dit project werden meer dan 1.000 inwonersequivalenten aangesloten op een gescheiden rioleringsstelsel. Dat draagt bij aan een betere waterkwaliteit van de Molenbeek en de OS180e. Daarnaast kwamen er twee bufferbekkens: één aan de Lembergestraat/Landskouterse steenweg en een ter hoogte van Gravelos. Die helpen het water beter op te vangen en de omgeving klimaatrobuuster te maken.

(vlnr) Oosterzeels belleman Marc Van Gaver, schepen Mia Waterloos, gedeputeerde Kurt Moens, schepen Filip Michiels, burgemeester Orville Cottenie en champetter Daniel De Bruycker

Verkeersveiligheid

In het project werd ook veel aandacht besteed aan verkeersveiligheid. De beide schoolomgevingen kregen een totaal nieuwe invulling. Er kwamen ook nieuwe fietspaden: in de Kloosterstraat en Bakkerstraat (gefinancierd door gemeente Oosterzele), waardoor beide deelgemeenten nu met elkaar verbonden zijn. Ook de  Rooberg en de Lembergestraat/Landskouterse steenweg kreeg nieuwe fietspaden, die werden gesubsidieerd door de provincie Oost-Vlaanderen en de Vlaamse Overheid. Het pleintje aan de school in Landskouter kreeg een totale make-over en werd verkeersvrij ingericht. Het aantal parkeerplaatsen aan het IJzeren hekken werd uitgebreid en verschillende straten kregen bijkomend groen.

Drankje, dessertje en ijsje voor het schooltje op de Rooberg in Landskouter

Het totale gunningsbedrag van het riolerings- en wegenisproject bedroeg bijna 14 miljoen euro. De gemeente Oosterzele nam daarvan 2,45 miljoen voor eigen rekening.

Schepen van mobiliteit en openbare werken Filip Michiels benadrukt het belang van de investering: “Met deze werken investeren we niet alleen in nieuwe riolering en wegen, maar vooral in de toekomst van Landskouter en Moortsele. We zorgen voor properder water, veiligere schoolomgevingen en sterke fietsverbindingen, met meer aandacht voor leefbaarheid en verkeersveiligheid. Tegelijk wil ik vooral de bewoners bedanken voor hun geduld en betrokkenheid tijdens deze ingrijpende werken.”

Lintje knippen op de Rooberg

Infrastructuur is niet genoeg

“Hoe goed een straat ook ontworpen is, als verkeersregels niet worden gerespecteerd, als de snelheid niet wordt aangepast, als hoffelijkheid ontbreekt, dan blijft verkeersveiligheid kwetsbaar” stelt schepen Michiels. Hij roept op om de wagen niet op de fiets- of voetpaden te parkeren. “Verkeersveiligheid is geen verantwoordelijkheid van het bestuur alleen. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid van iedere bestuurder, iedere fietser, iedere weggebruiker.”

8 jaar geleden werden we een eerste keer geïnformeerd

In september 2018 werden Landskouternaars voor de eerste keer rechtstreeks geïnformeerd over de werken, door toenmalig schepen van openbare werken Christ Meuleman (zie artikel hieronder). Filip Michiels dankte ook zijn voorganger in de toespraak, net zoals de medewerkers van aannemer De Moor, Farys en Arcadis en de betrokken gemeentelijke ambtenaren.

Voor een korte video over de inhuldiging: https://www.youtube.com/shorts/0jKgSVLUZrg

Share Button

Eerste “info- en luistersessie”

Van begin maart tot begin april ging het schepencollege de boer op naar elke deelgemeente om hun meerjarenplan toe te lichten en te luisteren naar de burgers. Landskouter beet de spits af op 3 maart.

Schepenen Michiels, De Gusseme (Voluit), Vispoel, Waterloos en burgemeester Cottenie (Pro9860) kwamen op dinsdagavond 3 maart naar het IJzeren Hekken afgezakt. Schepen Van Hoorde (Voluit) moest zich excuseren. Er kwamen merkelijk meer burgers opdagen dan het gemeentebestuur voorzien had.

Het schepencollege bij de aanvang van haar eerste “info- en luistersessie”

Burgemeester Cottenie luidde de sessie in en noemde het een historische eerste info- en luistersessie. Schepen van financiën Michiels stelde de peilers van het meerjarenplan 2026-2031 voor, waarna elke schepen voor haar/zijn bevoegdheid het plan toelichtte, de één al meer in detail dan de andere.

Overvol kerkhof?

Al snel kwam het onderwerp van de overvolle begraafplaats aan bod (voor de volledige achtergrond lees ons artikel Geen plaats meer op het kerkhof). Het was duidelijk dat de oudere Landskouternaars in de zaal niet buiten het dorp willen begraven worden. Schepen De Gusseme verdedigde zijn standpunt en leek onwrikbaar, maar het blijft een zeer gevoelig thema binnen onze gemeenschap. De burgemeester sloot dan ook af met “we hebben alles genoteerd en nemen het mee”.

Er werd ook nog ’s gevraagd naar de status van de pastorietuin en het schepencollege was anoniem in de bevestiging dat dit een publiek plein blijft. Men gaf ook mee dat het recyclagepark zal verhuizen naar de nieuwe ambachtelijke zone, met moderne en duurzame omkadering.

Verkeersvragen

Bij de bespreking van doelstelling 4 ‘Veilig verplaatsen tussen leefbare kernen’ kwamen er veel vragen over het verkeer. Niet onlogisch nu onze wegen zijn afgewerkt en we moeten wennen aan de nieuwe indeling en verkeersborden. Daarbij valt het op dat er bijvoorbeeld geen zebrapaden liggen aan de kerk om de as Lembergestraat-Rooberg over te steken. De uitleg is dat in de 30 km/u zone vanaf het kruispunt aan de kerk tot ongeveer Rooberg nr. 29 (in beton) je in principe als voetganger overal kan oversteken, mits oogcontact met de bestuurder(s) uiteraard. Toch ligt er wél een zebrapad aan de school. Ook aan het einde van de Aalmoezenijestraat met de Lembergestraat ligt (nog) geen zebrapad.

Gemeentelijk meldpunt

De slechte staat van het wegdek in de Aalmoezenijestraat ter hoogte van de ingang van het bos kwam ook ter sprake. Zo’n zaken kunnen steeds via het gemeentelijk meldpunt doorgegeven worden (https://www.oosterzele.be/digitaal/meldpunt) en dit was alvast genoteerd. Iemand meldde ook geluidshinder van de verkeerskussens in de Aalmoezenijestraat.

Met het Agentschap Wegen & Verkeer wordt gekeken wat er met de Geraardsbergsesteenweg kan gebeuren (riolering, fietspad). Daarbij wil men minstens werk maken van de link tussen de Meerstraat en de Rooberg.

Vrijwilligerskorps en veiligheid

De slechte mobiele verbinding kwam terug ter sprake, waarbij ook B-alert boodschappen niet of trager aankomen. De antennes van Telenet die binnenkort onder het dak van de kerktoren komen zouden dit moeten verhelpen.

De burgemeester kondigde ook de oprichting van een vrijwilligerkorps aan die, in samenwerking met de provincie, kan ingezet worden bij rampen zoals overstroming.

Op de vraag naar een betere werking van het Buurt Informatienetwerk (BIN) vroeg burgemeester Cottenie om niet te twijfelen en de politie te bellen (101) als er iets verdachts wordt vastgesteld. Hij gaf een voorbeeld van een goede samenwerking met de federale politie en het gebruik van de ANPR-camera’s.

Er werd afgesloten met de belofte volgend jaar opnieuw zo’n info- en luistersessie te organiseren.

Share Button

Landskouter opnieuw open voor verkeer

Op 16 augustus 2023 startte het riolerings- en wegenproject ‘Collector Molenbeek – Oosterzele-Noord fase 2’. Na 2,5 jaar werken is de werfzone in Landskouter opgeheven. In Moortsele werkt de aannemer verder. Die werfzone blijft bestaan.

Werken Landskouter

In Landskouter plaatste de aannemer de definitieve verkeersborden op de Rooberg. Hierdoor is de weg opnieuw open voor alle verkeer. In de komende weken voert de aannemer nog enkele kleine afwerkingen uit. Deze werken veroorzaken geen hinder voor het verkeer.

Nieuw straatmeubilair in de Lembergestraat bij de afwerking van de wegenwerken in Landskouter

Vanaf zaterdag 24 januari kunnen auto’s, fietsers en voetgangers opnieuw gebruikmaken van de vernieuwde wegen. Ook De Lijn rijdt weer door Landskouter.

Het fietspad langs de Lembergestraat en de Landskouterse steenweg is klaar op grondgebied Oosterzele. Het deel dat in Merelbeke-Melle ligt, wordt het via een aparte vergunning verder aangelegd. Tot die procedure is afgerond, zorgen de gemeenten samen met de aannemer voor een zo veilig mogelijke aansluiting.

Schepen van openbare werken Filip Michiels en expert openbare ruimte Klaas Van Cauwenberghe verwijderen de signalisatie van de werken op de Rooberg (foto gemeente)

Werken Moortsele

In de Moortselestraat lopen de werken nog verder en blijft de werfzone bestaan. Enkel bewoners mogen passeren. De onderlaag is niet geschikt voor verkeer en gevoelig voor beschadigingen.

Door automobilisten die de verkeersborden en omleiding negeren, raakte de onderlaag van het asfalt al beschadigd. Om te voorkomen dat een deel van de werkzaamheden opnieuw moet gebeuren en het project langer duurt, neemt de gemeente maatregelen. Vanaf dinsdag 27 januari maakt ze, na overleg met de aannemer, doorgaand verkeer voor automobilisten in de Moortselestraat onmogelijk. Dat zal hinder met zich meebrengen.

De toplaag van het asfalt moet nog gegoten worden. Dat kan pas later, want de winterperiode laat dat technisch niet toe. “We zijn blij dat Landskouter opnieuw volledig toegankelijk is en dat de vernieuwde wegen de verkeersveiligheid en het comfort aanzienlijk verbeteren, ook in de schoolomgeving,” zegt schepen Filip Michiels. “Helaas negeren veel automobilisten de verkeersborden aan de Moortselestraat, waardoor de nieuwe onderlaag van het asfalt al beschadigd is. We vragen iedereen om de werken te respecteren en de omleiding te volgen. Die is voortaan ook mogelijk via Landskouter.”

Share Button

Nieuwe realisaties van de Rodelandpartners in de Gondebeekvallei

Recent kocht Natuurpunt Oosterzele 5 hectare nieuwe percelen in de Gondebeekvallei en in 2024 werden vijf amfibieëntunnels geplaatst onder de Landskoutersesteenweg op de grens tussen Merelbeke-Melle en Oosterzele, tijdens de rioleringswerkzaamheden en heraanleg van de wegenis.

De aanleg van de amfibieëntunnels is een gezamenlijk initiatief van de gemeentebesturen van Merelbeke-Melle en Oosterzele in het kader van het Rodelandproject met financiële steun van het Agentschap voor Natuur en Bos (Projectsubsidie Natuur) en met steun van Natuurpunt.

Een honderdtal deelnemers aan het evenement van zondag 6 april konden de nieuwe amfibieëntunnels bewonderen en kregen een rondleiding langs de nieuwe percelen van Natuurpunt Oosterzele.

Van overzetacties naar een permanente verbinding via tunnels

Op de grens tussen Merelbeke-Melle en Oosterzele organiseerde de lokale afdeling van Natuurpunt tot en met 2024 met steun van de gemeente Oosterzele jaarlijks een overzetactie voor amfibieën.

Dirk Fiers (Natuurpunt Oosterzele) licht de werking van de amfibieëntunnels onder de Landskoutersesteenweg toe

Sinds 2009 werden daar in het vroege voorjaar (februari-maart) honderden padden en kikkers op weg naar hun voortplantingspoelen veilig de weg overgezet. Dit gebeurde via een systeem van tijdelijke schermen en ingegraven emmers die dagelijks gecontroleerd werden. Daaraan komt nu een einde, want dankzij de nieuwe amfibieëntunnels zullen de dieren nu zelf op een veilige manier naar de overkant van de weg geraken. En dat kan nu niet alleen tijdens de amfibieëntrek, maar het hele jaar door!

Vrijwilligers van Natuurpunt toonden de bezoekers de soorten amfibieën die voorkomen in onze poelen

Aangrijpen momentum

De infrastructuurwerken in het kader van het Aquafinproject ‘collector Molenbeek – Oosterzele Noord – fase 2’ vormden de ideale opportuniteit voor het integreren van ontsnipperingsmaatregelen op deze locatie in de Gondebeekvallei.

Filip Michiels, schepen bevoegd voor o.a. Openbare Werken, Mobiliteit en Verkeersveiligheid in de gemeente Oosterzele: “Verschillende partners hebben in dit rioleringsproject samen gezorgd voor een win-win voor mens en natuur: verbetering van de waterkwaliteit in de Gondebeekvallei én betere waterhuishouding, aanleg van nieuwe wegenis én vooral veilige fietspaden, ontharding én een veilige oversteek voor amfibieën.”

Oosterzeels schepen van openbare werken Filip Michiels (Voluit)

Belangrijke ecologische verbinding voor amfibieën

In de Gondebeekvallei bevinden zich belangrijke populaties van verschillende amfibieënsoorten: gewone pad, bruine kikker en verschillende salamandersoorten (kleine watersalamander, vinpootsalamander en alpenwatersalamander). Kamsalamander kwam hier vroeger voor.

Deze amfibieën moeten vlot van hun overwinteringsgebieden naar hun voortplantingspoelen geraken zonder onderweg een onoverbrugbare barrière tegen te komen of het risico te lopen om overreden te worden. Eén geschikte poel is al voldoende voor de voortplanting. Het in stand houden van een hele populatie daarentegen vereist meerdere geschikte poelen die onderling verbonden zijn.

Poelenplan

In het kader van de uitvoering van het Poelenplan Merelbeke en het Poelenplan Rodeland van de Provincie Oost-Vlaanderen werden de voorbije jaren in de Gondebeekvallei heel wat nieuwe amfibieënpoelen aangelegd op percelen van de Rodelandpartners.

Tim De Keukelaere, schepen bevoegd voor o.a. duurzaamheid, milieu en groenbelevingsbeleid in de gemeente Merelbeke-Melle: “In onze gemeente zijn we sinds 20 jaar bezig met de aanleg van poelen voor amfibieën. Ook verbindingen tussen de poelen zijn daarbij belangrijk, alleen zo kan er een echt samenhangend poelennetwerk ontstaan.”

Projectsubsidie Natuur

De Vlaamse overheid geeft via de Projectsubsidie Natuur van het Agentschap voor Natuur en Bos een financieel duwtje in de rug aan projecten die meehelpen om Europese natuurdoelen te realiseren én een hogere natuurkwaliteit te ontwikkelen. De restfinanciering gebeurt door de gemeente Merelbeke-Melle en de gemeente Oosterzele.

Ann De Rycke, Agentschap voor Natuur en Bos: “Het Agentschap voor Natuur en Bos ondersteunt via de Projectsubsidie Natuur natuurherstel op het terrein. De jaarlijkse subsidie is gericht naar natuurverenigingen, privé-eigenaars en lokale overheden zoals gemeenten en provincies.”

Natuurpunt bredit bos uit in Gondebeekvallei

Eind 2024 kon Natuurpunt Oosterzele 3,5 hectare nieuwe percelen aankopen in de Gondebeekvallei. Samen met de vorige aankoop komt de totale som op 5 hectare op iets meer dan een jaar tijd.

De Gondebeekvallei is een overstromingsgevoelig meersengebied dat bestaat uit een mozaïek van natte hooilanden, dotterbloemgraslanden, knotbomenrijen, amfibieënpoelen en beekbegeleidend bos. Hier vind je unieke natuur vol verrassingen: gaaien planten eiken door hun eikels te verstoppen als wintervoorraad, salamanders zwemmen in de poelen en op een mooie lentedag kun je er de wielewaal horen zingen.

Op hun nieuwe percelen wil Natuurpunt Oosterzele de komende jaren vooral inzetten op
bosuitbreiding. Bossen spelen immers een heel belangrijke rol in de strijd tegen de klimaatverandering. Met het aanplanten van klimaatrobuust bosplantsoen willen de vrijwilligers meehelpen om de natuur terug de ruimte te geven die ze verdient.

Dirk Fiers, conservator natuurgebied Gondebeek van Natuurpunt Oosterzele: “De natuur is weliswaar geen beursgenoteerd bedrijf, toch is ze de beste investering om de toekomst van onze aarde en haar soortenrijkdom te verzekeren”.

Nieuw pad ontsluit de Gondebeekvallei vanuit Landskouter

Op dit moment is het niet evident om vanuit Landskouter de Gondebeekvallei te bereiken. Daar komt dit jaar nog verandering in. Er is een pad voorzien die langs het bufferbekken loopt van Aquafin, net voorbij de bocht in de Lembergestraat aan de grens met Merelbeke-Melle. Iets verderop op een zompig stuk zijn bomen aangeplant die tegen vocht kunnen zoals zwarte els, zomereik en zwarte populieren. Er is al een opening voorzien voor een knuppelpad, zodat wandelaars geen natte voeten krijgen.

De nieuwe trage weg zal rechts van het bufferbekken van Aquafin komen. Natuurpunt Oosterzele zal trouwens de natuur rond dat bekken ook beheren.

Het pad loopt verder tot aan de Molenbeek, waar deze zomer een nieuwe brug gebouwd wordt. Eens over de beek zal het pad op de rand van de percelen van ILVO lopen tot aan het huis op de hoek in de Meersstraat (die vóór de fusie van Merelbeke en Melle trouwens Neerstraat noemde). Even verder richting Gontrode kan je dan het bospad in en volg je de Molen/Gondebeek tot aan het station van Gontrode.

De nieuwe geplande trage weg is benaderend in het rood aangeduid op dit plan

Deze nieuwe trage weg zou in september al kunnen geopend worden. Langs het eerste deel van deze weg loopt een beek met het afvalwater van Landskouter. Als ook de rioleringswerken op de Rooberg klaar zijn zal hier proper water stromen. De provincie gaat die beek dan opschonen en ontdubbelen naar zijn oorspronkelijke bedding richting Aalmoeseneiebos. Zo wordt het water iets langer in het landschap gehouden.

Share Button

Het gemeentehuis

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2024 overlopen we maandelijks de politieke actualiteit in Oosterzele.

Filip Michiels trekt lijst VOLUIT Oosterzele

De voorzitter van de recent vernieuwde liberale lijst VOLUIT Oosterzele, Dino Glazemakers, heeft aangekondigd dat fractievoorzitter Filip Michiels de lijst zal trekken voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2024. “Hij behaalde meer stemmen dan alle huidige schepenen in het college”, aldus de voorzitter.

De ploeg van VOLUIT Oosterzele met links voorzitter Dino Glazemakers en naast hem lijsttrekker Filip Michiels die het woord neemt (foto via VOLUIT Oosterzele)

Michiels zelf verwijst naar recente initiatieven van zijn politieke beweging zoals een kleinschaliger project voor het nieuw administratief centrum, investeringen in jeugd en sport na de eerste burgerbevraging van de partij, het inzetten van lokfietsen en het letterlijk en figuurlijk indammen van de waterproblematiek in de gemeente.

VOLUIT Oosterzele kondigt aan een tweede burgerbevraging te zullen lanceren.

Lees verder: 9860.be/2024/03/filip-michiels-trekt-lijst-voluit-oosterzele/

Petra De Sutter op bezoek tijdens spaghetti-avond Groen

Vice-eersteminister Petra De Sutter was te gast op de spaghetti-avond van Groen op zaterdag 24 februari in het parochiaal centrum van Balegem.

Petra De Sutter te gast op de spaghetti-avond van Groen Oosterzele

De voorzitter van Groen Oosterzele Steven Verstuyft zei nog op zoek te zijn naar vrouwelijke kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober. Maar de avond stond vooral in het teken van de federale en Vlaamse verkiezingen. Zo waren er enkele Oost-Vlaamse politici aanwezig waaronder Mieke Schauvliege, Groen fractieleider in het Vlaams parlement en lijsttrekker voor de Vlaamse verkiezingen in onze provincie.

Eregast was dus Petra De Sutter, wiens vader afkomstig is van Zottegem. Ze sprak van een kantelmoment in de politiek, niet alleen hier maar in gans de wereld. Gaat Trump opnieuw verkozen worden? Wat gebeurt er in Europa? De Sutter ziet een verschuiving naar rechts richting Vlaams Belang en veel gekibbel in het politiek centrum. Vandaar het belang om te stemmen voor een groene partij, partij voor de vrede. De kernpunten zijn natuur, gezondheid & mentaal welzijn en gelijkheid & mensenrechten.

Van de Oosterzeelse politici zullen we Maaike Afschrift terugvinden op de 7e plaats in onze kieskring voor het federaal parlement en Groen fractieleider Jeroen Logghe op de 14e plaats voor het Vlaams parlement. Gemeenteraadslid Simon Van der Heyden houdt het bij de gemeentepolitiek.

(vlrn) Maaike Afschrift, Mieke Schauvliege, Petra De Sutter, Jeroen Logghe, Simon Van der Heyden en Steven Verstuyft

Pas op het zomerfestijn van Groen Oosterzele op 30 juni mogen we meer nieuws verwachten rond de lijstvorming en het programma van de gemeenteraadsverkiezingen van oktober.

Oosterzele verhard aan 70 m² per dag

Betonstop? Bouwshift? Ook in Oosterzele verhard elke dag, hoewel zowel onze verhardingsgraad (11% van ons grondgebied) als de aangroei per dag (zie onder; 70 m² per dag tussen 2013 en 2021) onder het Vlaams gemiddelde ligt.

infografiek van de VRT op basis van het betonrapport (zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/28/verharding-in-vlaanderen-betonrapport/)

Toekomst spooroverwegen

In Oosterzele zijn er 16 spooroverwegen langs de lijn Gent-Zottegem. Infrabel wil dat aantal verminderen. Dat nieuws wordt terug opgerakeld in een artikel in het Nieuwsblad. Daarin staat dat spoorwegbeheerder Infrabel plannen heeft om overwegen in Oosterzele te sluiten. Schepen van mobiliteit Christ Meuleman staat evenwel op de rem en zegt nog geen plannen of alternatieven gezien te hebben. Eventuele plannen moeten volgens Meuleman ook op commissies passeren en er moeten buurtvergaderingen komen.

Lees ons artikel uit 2016 waaruit blijkt dat Infrabel en de gemeente onderhandelen over die overwegen en het lange afstandsfiestpad:
https://www.landskouter.be/2016/04/infrabel-stelt-visie-overwegen-oosterzele/

Sterk stijgende woningprijzen

Nog in het Nieuwsblad lezen we dat de prijzen van de woningen in Oosterzele sterk gestegen zijn. Voor 2023 ten opzichte van 2019 is dat bijna de helft meer (+48%), terwijl de prijzen in Merelbeke en Melle maar half zo snel stegen. De gemiddelde prijs van een woning is zelfs hoger dan onze twee noordelijke buurgemeenten. Al hangen die cijfers ook af van individuele bouwprojecten, volgens de CEO van ERA Wonen.

Gemeente protesteert tegen dalend aantal geldautomaten

Het CD&V gemeentebestuur protesteert bij de grootbanken tegen het afnemend aantal geldautomaten. Enkel in Oosterzele centrum zijn er cash-automaten van Bancontact. Veel bankfilialen sluiten de deuren. De vraag is wat dit officieel protest kan teweegbrengen.

Lees verder op 9860.be/2024/02/oosterzele-protesteert-tegen-verdere-afbouw-dienstverlening-banken/

Aankoop VRV site definitief; start participatieproject

De aankoop van de VRV-site in Oosterzele is definitief rond. De Vlaamse overheid keurde de verkoop goed, de gemeente betaalt 877.000 euro voor 6,5 hectare grond.

Via een participatietraject zal de gemeente de komende maanden de plannen verder uitwerken.

Share Button

Met wie wil de Oosterzelenaar fusioneren?

Het CD&V/N-VA gemeentebestuur wil de Oosterzelenaren bevragen over een eventuele fusie en met welke gemeente(n). Oppositiepartijen Open VLD plus en Groen reageren positief maar voelen dat de gemeenteraad weinig betrokken wordt met het opzet van de bevraging.

In haar beleidsnota van 2014-2019 zette de Vlaamse regering de gemeenten aan tot vrijwillige fusies, om de besturen efficienter te maken en de vele intercommunale samenwerkingen terug onder het gemeentelijk democratisch draagvlak te brengen. Vlaanderen had daarvoor subsidies veil en zou de schulden van gemeenten die vrijwillig fusioneren dempen tot €500 per inwoner.

Weinig animo in 2015

In 2015 polsten we onze Oosterzeelse policiti over een eventuele fusie. Het aanbod van Vlaanderen was aantrekkelijk, maar verder bleek er weinig animo te zijn. Jan Martens (N-VA) vond dat de fusiegolf mocht starten met de kleinere gemeenten (minder dan 10.000 inwoners; Oosterzele telt er 14.000). Johan Van Durme (CD&V) pleitte om de bevoegdheden ter herzien in bestaande struturen en ook Filip Michiels (Open VLD plus) vond het beter om eerst bestaande samenwerkingsverbanden uit te diepen. Enkel Michiel Van Der Heyden (Groen) was voorzichtig positief en hoopte via een eventuele fusie op een meer transparant bestuur. Lees hieronder beide artikels uit 2015.

Is de tijd rijp?

7 jaar later begint de bain-marie al wat op te warmen. Het regent in Melle en druppelt in Oosterzele… Onze noorderburen zijn inderdaad al effe publiek bezig met een eventuele fusie en onlangs heeft de gemeente Melle gesprekken opgestart met Merelbeke. Het gemeentebestuur van Oosterzele stuurde een communiqué uit met de aankondiging dat ze haar inwoners wil bevragen. Initiatiefnemers zijn wellicht niet toevallig de jongere schepenen Orville Cottenie (N-VA) en Elsy De Wilde (CD&V).

“Gemeentes die fusioneren is een onderwerp dat meer en meer leeft in de media, bij burgers en bij lokale overheden, ook in Oosterzele. […] We vinden het essentieel om te achterhalen bij onze inwoners of ze wel een fusie willen en zo ja, welke aanpalende gemeente(s) hun voorkeur genieten. Daarna willen we als gemeentebestuur in gesprek gaan met die gemeente(s) waar de meeste voorkeur naar uitgaat.”, aldus Cottenie en De Wilde.

Reportage van AVS van 21 september over de plannen van het gemeentebestuur om de bevolking te bevragen over een eventuele fusie

Oppositie wil transparantie en participatie

Open VLD plus is positief maar vraagt transparantie van begin af aan. Filip Michiels: “We stellen reeds jaar en dag dat we met Open Vld plus ook voorstander zijn om een eventuele fusie in alle transparantie voor te bereiden. Wij willen inspraak, van de bevolking en van de voltallige gemeenteraad. Niet alleen aan het einde van een proces, maar van bij de start. Alleen zo kan je een gedragen verhaal schrijven.”

Wat later kwamen beide oppositiepartijen Open VLD plus en Groen met een gezamenlijk persbericht. Ze riepen een extra gemeenteraad bijeen voor woensdag 12 oktober met een aantal concrete voorstellen om een transparant én participatief traject uit te werken in het kader van een eventuele fusie.

(update 12 oktober) Meerderheid boycot gemeenteraad

Die extra gemeenteraad van 12 oktober werd geboycot door de CD&V/N-VA meerderheid: ze kwam niet opdagen. Enkel CD&V raadslid Jean Marie De Groote kwam even in het publiek zitten maar nam zijn plaats aan de raadtafel niet in.

Enkel de oppositie kwam opdagen op de extra gemeenteraad van 12 oktober. De gemeentelijke administratie had nochtans de glazen voor de leden van de meerderheid klaargezet.

Enkele minuten nadat de gemeenteraad had moeten starten stuurde CD&V schepen Pieterjan Keymeulen — tevens leider van de CD&V/N-VA fractie — een persbericht uit. De meerderheid had beslist om de volgende, gewone gemeenteraad van 25 oktober een week te vervroegen tot dinsdag 18 oktober. Zo werden onnodige kosten van de extra gemeenteraad vermeden en kreeg de gemeentelijke administratie een redelijke termijn om de te bespreken dossiers voor te bereiden. Ondertussen agendeerde de meerderheid ook het punt van Cottenie en De Wilde “Kennisnemen van de stand van zaken van de geplande bevraging van inwoners over de fusie” voor 18 oktober.

De oppositie betreurt deze gang van zaken. Burgemeester Van Durme zou hen een jaar geleden beloofd hebben inspraak te krijgen in belangrijke dossiers zoals de fusie of het administratief centrum. Op de gemeenteraad kregen ze echter steeds te horen dat er geen nieuws was over de fusie, zelfs terwijl er gesprekken bezig waren met Melle en Merelbeke.

Het valt af te wachten of de Oosterzeelse politiek zich in dit dossier kan verheffen tot een hoger niveau. Voorlopig blijven meerderheid en oppositie schermen met persberichten met en zonder embargo’s, AVS optredens, extra gemeenteraden en boycots. Volgende aflevering: de gemeenteraad van 18 oktober.

Share Button

Open Vld plus pleit voor voldoende grote regio’s met slagkracht

Open Vld plus Oosterzele neemt kennis van de communicatie dat de CD&V/N-VA-fractie namens het gemeentebestuur aan de provinciegouverneur en aan Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers heeft laten weten om in het dossier rond regiovorming te kiezen voor de Vlaamse Ardennen. De grootste oppositiepartij verkiest de grotere regio Zuid-Oost-Vlaanderen en wil vooral een debat voeren omtrent de keuze.

De keuze tot welke regio Oosterzele wil behoren is geen vrijblijvende oefening, het gaat om een heel belangrijke hertekening van de bestuurlijke kaart van Vlaanderen en van de manier waarop in de toekomst zal worden gewerkt. Bij een regioafbakening, die natuurlijk een zekere exclusiviteit betekent voor elke gemeente – kan men immers geen lid zijn van twee regio’s. Oosterzele maakt nu deel uit van verschillende samenwerkingsverbanden en wordt daarmee voor een keuze geplaatst. We moeten oordelen waar onze toekomst ligt en in welk verband wij zullen samenwerken. De Vlaamse Regering, met minister Bart Somers (Open Vld) wil dit van onderuit opbouwen. Geen schijnparticipatie. Maar de CD&V/N-VA fractie in Oosterzele, die exact 50% van de inwoners vertegenwoordigt (en dus ook 50% niet) neemt éénzijdig een beslissing, zonder dit ook maar te overleggen binnen de gemeenteraad. Iets wat nochtans verschillende gemeenten doen (vb de naburige gemeenten Gavere, Destelbergen, Laarne, …).

de regio Zuid-Oost-Vlaanderen: Open VLD plus pleit voor een voldoende grote regio om de nodige slagkracht te waarborgen

Geen vijfde regio in Oost-Vlaanderen; debat nodig

Open Vld plus-fractieleider Filip Michiels: “CD&V/N-VA wil nu overgaan naar kleinere regio’s. In het huidige voorstel wordt Oost-Vlaanderen al opgedeeld in 4 regio’s. Nog verkleinen zorgt voor meer verrommeling. We moeten net gaan naar regio’s die voldoende groot zijn om slagkracht te hebben. Tijdens de COVID-crisis hebben we net gezien dat een goede provinciale samenwerking net vele voordelen kan bieden. Niet té kleinschalig gaan is dus een belangrijk aandachtspunt.”

De keuze én de stellingname van de CD&V/N-VA fractie vraagt bovendien debat.

  1. Oosterzele is voor samenwerking op belangrijke gebieden nu voor verschillende zaken gericht op Gent:
    1. De gemeente Oosterzele ligt binnen de politiezone Rhode & Schelde. Daarin participeren naast Oosterzele ook Melle, Merelbeke en Destelbergen. 3 van de 4 gemeenten zullen tot de regio Gent behoren, enkel Oosterzele (met de keuze van CD&V/N-VA) dus niet.
    2. Inzake brandweer werkt Oosterzele samen binnen zone Centrum (Regio Gent). Recent besliste CD&V/N-VA om een afzonderlijke gemeenteraadscommissie op te richten om de werking hiervan te evalueren, wellicht met de intentie om over te stappen richting zone Vlaamse Ardennen. Vreemd dat voor de keuze hiervoor in oktober jl. een speciale gemeenteraadscommissie werd opgericht (die nog niet samenkwam), maar dat er voor de keuze voor regiovorming zelfs geen gedachtewisseling werd gehouden binnen de gemeenteraad.
    3. Daarnaast is ook vb. de samenwerking binnen Crematorium Westlede, binnen Veneco, binnen Erfgoedcel Viersprong… grotendeels gericht op gemeenten die momenteel onder de regio Gent zouden vallen.
    4. Ook werk-gerelateerd trekken veel inwoners richting Gent…
  2. Affiniteit met Aalst en Ninove?
    • Oosterzele maakt momenteel deel uit van verschillende samenwerkingsverbanden, binnen verschillende regio’s. Verschillende van deze verbanden waar men al jarenlang goed binnen samenwerkt. CD&V/N-VA geeft aan dat “de prioriteiten in bijvoorbeeld Aalst, Ninove of Denderleeuw anders zijn dan de prioriteiten in Oosterzele”. Toch maakte CD&V/N-VA de keuze om actief én versterkt in te zetten op samenwerking inzake streekontwikkeling binnen Solva, die net de regio Zuid-Oost-Vlaanderen vormt. Mét 21 gemeenten, waaronder Aalst, Ninove en Denderleeuw. Ook rond afvalbeleid werkt werkt Oosterzele binnen Ilva al jaar en dag samen met de gemeenten Aalst, Ninove en Denderleeuw.
    • Meer nog. Enkele jaren geleden besliste CD&V/N-VA plots te gaan samenwerken met de sociale huisvestingsmaatschappij (SHM) Denderstreek. Tot het werkingsgebied van deze SHM behoren onder meer net Aalst, Denderleeuw, Ninove,… iets wat de CD&V-voorzitter beroeps-gerelateerd toch zou moeten weten.

Ook binnen een bredere regio kan de kaart getrokken worden van een landelijk beleid, zonder aandacht te verliezen voor de economische uitdagingen voor onze inwoners én ondernemers.

Dit maakt dus duidelijk dat debat noodzakelijk is/was. Ook met de fracties die de overige 50% van de inwoners van Oosterzele vertegenwoordigen. En zeker in een dergelijk dossier met beslissingen die invloed hebben in de volgende legislaturen. CD&V/N-VA heeft de mond vol van participatie, maar gaat daar in de praktijk niet mee aan de slag, blijkt nu nogmaals.

Share Button

Professor Taeldeman postuum ereburger

De gemeenteraad van Oosterzele heeft op voorstel van Open Vld plus unaniem de titel van ereburger postuum toegekend aan Prof. Johan Taeldeman. Binnenkort herdenken we zijn 3e overlijdensverjaardag.

Johan Taeldeman (Maldegem-Kleit, 23 december 1943 – Balegem, 31 oktober 2017) was een Belgische taalkundige, die woonachtig was in Oosterzele en ook actief meewerkte om het Oosterzeels erfgoed mee in beeld te houden. Hij publiceerde veel over de Nederlandse fonologie en de Vlaamse dialecten.

Johan Taeldeman bij de voorstelling van het Woordenboek van de Oosterzeelse dialecten eind 2011

Taeldeman studeerde aan de Universiteit van Gent Germaanse filologie tot 1966. In 1976 werd hij er doctor in de letteren en de wijsbegeerte. Hij bleef lesgeven aan de UGent, waar hij Nederlandse taalkunde gaf. In 1995 werd hij lid van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde (KANTL) in Gent.

Van 1996 tot 1999 was hij voorzitter van de Koninklijke Zuid-Nederlandse Maatschappij voor Taal- en Letterkunde en Geschiedenis. In 2001 werd hij doctor honoris causa aan de Université de Liège. Aan de UGent ging hij op 1 oktober 2004 met emeritaat. Als waardering voor zijn werk brachten tientallen bevriende taalkundigen het boek Schatbewaarder van de taal: Johan Taeldeman uit.

Hij was ondervoorzitter van de KANTL in 2006 en voorzitter in 2007. Naast talloze wetenschappelijk artikelen, schreef hij ook verschillende tijdschriftartikelen en boeken over fonologie en dialecten.

Taeldeman gaf ook meermaals kritiek op de achteruitgang van het taalgebruik op televisie in Vlaanderen. In 2007 verzette hij zich in een opiniestuk “Het Vlaamse taallandschap verschraalt” in De Standaard tegen de oprukkende tussentaal en pleitte hij voor de groei en bloei van een ‘Belgische’ variëteit van de Nederlandse standaardtaal.Tijdens zijn emeritaat bracht Professor Taeldeman het Oosterzeels Dialect in beeld. I.s.m. Erfgoedcel Viersprong Land Van Rode en de Oosterzeelse seniorenraad bracht hij in  2011 het  “Woordenboek van de Oosterzeelse dialecten” uit. Daarover zei hij het volgende:

‘Als ik rustig aan het wandelen ben door Balegem, leg ik mijn oor te luisteren. En dan hoor ik eigenlijk iets heel eigenaardigs. Er wordt bijna geen dialect meer gesproken, en dat is een verschijnsel in heel in Oost-Vlaanderen. En dus ook in Oosterzele wordt het dialect niet meer doorgegeven. Er is blijkbaar een soort schaamte ontstaan, en dus gaan de mensen maar een soort tussentaaltje spreken. Ouders geven het dialect niet meer door aan hun kinderen. Als je hen dan vraagt waarom ze geen Balegems, of Oosterzeels praten, dan hoor je vaak de opmerking we mogen niet van onze kinderen. Het dialect wordt een slaapkamertaal voor de ouders, voor ’s avonds als de kinderen het niet horen Dat is een veeg teken, want als een taal een marginale stempel krijgt, is het vijf voor twaalf. Het is dringend. Iedere (oudere) Oosterzelenaar die sterft, neemt een stukje taalkundig erfgoed met zich mee.’

Zijn werk, waarmee hij de Oosterzeelse woordenschat verzamelde resulteerde in een boek van 260 pagina’s waarin alle domeinen van het leven komen aan bod, van sport en spel tot fauna en flora, van verkeer tot voeding, van het weer tot het openbare leven.
Eerder maakte hij in 2005-2006  in het kader van een erfgoedproject met de vzw Erfgoedhuis, de Landelijke Gilde Balegem, de Stichting Levend Erfgoed en de gemeente Oosterzele werk van een inventaris van de duiventaal.

Eind deze maand herdenken we de 3e overlijdensverjaardag van Johan Taeldeman. Het werk van Professor Taeldeman rond het Oosterzeelse dialect mag dus niet onderschat worden. Hij was ook sociaal bekommerd en genoot ten volle van het onder de mensen zijn in Oosterzele, en in het bijzonder in Balegem.

Daarom kennen we aan Johan Taeldeman postuum de titel van ereburger van Oosterzele toe. Dit voorstel werd vooraf afgetoest bij de nabestaanden van Prof. Taeldeman, die dit voorstel als een mooie erkenning  zien voor zijn werk.

De beslissing viel tijdens de eerste gebroadcaste gemeenteraad van Oosterzele op 15 oktober. U kan het voorstel en debat rond de toekenning van die titel herbekijken via https://youtu.be/dq5vahyIp4Y?t=6896

Professor Taeldeman heeft nog een tijdje in Landskouter gewoond, in de Bakkerstraat.

het Woordenboek van de Oosterzeelse dialecten is verkrijgbaar bij de Erfgoedcel Viersprong (Erfgoedhuis, Sint-Antoniusplein 10 in Moortsele) voor €17,50
Share Button

Spaarzaam meerjarenplan Oosterzele

Op de laatste gemeenteraad van 2019 (woensdag 18 december) lichtte het CD&V/N-VA gemeentebestuur haar meerjarenplan voor de legislatuur (2020-2025) toe. Schepen van Financiën Marleen Verdonck gaat de gemeenteschuld halveren waardoor er weinig ruimte is voor grote initiatieven. Open VLD plus had felle kritiek, maar gezien de hoge schuldgraad is dit een verdedigbare keuze.

Het gemeentebestuur gaat 16 miljoen euro investeren in de volgende 6 jaar, waarvan iets minder dan de helft naar (7,8 milj.) naar eigenlijke doelstellingen. Belangrijker dan de lijst van doelstellingen en uitgaven, is wat de gemeente niét gaat uitgeven. De bedoeling is om de gemeenteschuld per inwoner bijna te halveren van iets meer dan €1.600 (situatie eind 2018) naar €850 in 2025. Zo wordt er jaarlijks ongeveer 1,3 miljoen euro afgelost. 2% van de gemeentelijke uitgaven gaan naar intresten.

Het schepencollege bij de voorstelling van het meerjarenplan 2020-2025

De CD&V/N-VA meerderheid had het idee geopperd om alle gemeentelijke diensten — de gemeentelijke administratie, het OCMW — te centraliseren op één plaats. Dat zou eventueel op de site van het VRV zijn, bovenaan de Ginstberg. In het meerjarenplan is hier niets van opgenomen. Wel zal de haalbaarheid van het project bestudeerd worden.

Burgemeester Johan Van Durme wist wel te vertellen dat vanaf januari er een medewerker van het politiecommissariaat aanwezig zal zijn in het gemeentehuis, op maandagavond (17u30-20u) en woensdagnamiddag (14u-16u).

Financiering

De gemeente wordt geconfronteerd met de gevolgen van de tax shift. Dat is een algemene belastingsverlaging en -verschuiving, voornamelijk om belasting op arbeid te verlagen. Hierdoor heeft de gemeente Oosterzele zo’n 3 miljoen euro minder inkomsten in de komende 6 jaar, wat neer komt op ongeveer €40 per inwoner. Dat compenseert de gemeente door de opcentiemen op de onroerende voorheffing — een bijkomend stuk belasting op eigendom dat naar de gemeente gaat — op te trekken van 756 naar 950. Tegelijk laat het bestuur de aanvullende personenbelasting zakken van 8% naar 7,8%. Op die manier wil het de lasten rechtvaardiger verdelen. Daarboven wordt iets meer dan de helft van het “beschikbaar budgettair resultaat” van vorige jaren van 4,4 miljoen euro geïnvesteerd.

Grootste uitgaven en inkomsten in Landskouter

In de begroting is een opbrengst voorzien voor de verkoop van de pastoriewoning, zo’n €300.000. Padre Renaat zou in de komende maanden kunnen verhuizen naar Gent en we verwachten dat de woning kort daarop op de markt komt.

Tegelijkertijd zullen de rioleringswerken in ons dorp in de volgende jaren een van de grootste uitgavenposten zijn. Dan ontdubbelt Aquafin het rioleringsnetwerk en wordt de bovenbouw vernieuwd. Daarbij zal ook de schoolomgeving op de Rooberg verder geoptimaliseerd worden in overleg met de ouderraad en de school.

Lijst van initiatieven

Een aantal andere punten uit het meerjarenplan:

  • doorgedreven digitalisering en een nieuwe website tegen 2021
  • fietser op de eerste plaats: verder werken aan lange afstandsfietspad F417 en fietspaden langs drukke verkeersassen (plan in het voorjaar van 2020)
  • duurzame mobiliteit: trage wegenplan en deelmobiliteit voorzien in de stationsbuurten
  • klimaat- en duurzaamheidsbeleid: klimaatplan op maat van de gemeente, verlichting geleidelijk vervangen door LED, wagen- en machinepark gemeente vergroenen
  • warme, zorgzame gemeente: integraal armoedebestrijdingsbeleid, tijdelijke werkervaringen voor kwetsbare werkzoekenden, integratie in eerstelijnszone PANACEA, laagdrempelig zorgaanbod
  • economie: een detailhandelsplan en een deeltijds ambtenaar lokale economie
  • participatie van de burger bij het bestuur verhogen en innoveren

Kritiek van Open VLD plus

Open VLD plus fractieleider Filip Michiels had zich goed voorbereid op de gemeenteraad en gaf — met tegenzin van de meerderheid — een uitgebreide presentatie met gedetailleerde kritiek op het plan. Zo liep de gemeenteraad tot alle punten besproken waren uit tot vlak voor middernacht.

In het meerjarenplan is meermaals sprake van transparantie en inspraak, maar van die principes vond Michiels weinig terug tijdens de opmaak van het plan. Een aantal grote projecten die vroeger vermeld werden zijn niet terug te vinden, zoals de rennovatie van het gemeentehuis.

De liberalen wijzen er ook op dat er meer middelen van Vlaanderen beschikbaar zijn zoals het gemeentefonds en open ruimtefonds. De nieuwe gemeentelijke aanslagen personenbelasting (7,8%) en onroerende voorheffing (950 opcentiemen) blijven boven het Vlaams gemiddelde (respectievelijk 7,2% en 880). Nochtans blijven de fiscale inkomsten in absolute cijfers stijgen. Anderzijds worden enkele andere belastingen ingevoerd of verhoogd, zoals de inname openbaar domein, retributie reclamedrukwerk of belasting tweede verblijven.

Open VLD plus juicht de schuldafbouw toe, maar wijst er op dat investeringen voor bvb. een (ver)nieuw(d) gemeentehuis niet werden opgenomen. De partijleden in de gemeenteraad stemden tegen het meerjarenplan.

Groen steunt aanpassing belasting

Groen steunt de aanpassing van de belastingen maar stemde wel tegen het meerjarenplan. Men had liever duidelijke keuzes gezien in plaats van versnipperde bedragen en dacht dat er meer ruimte was voor investeringen: zou de gemeente iets achterhouden dat later zal opduiken, zoals een nieuwe site voor de gemeentelijke diensten? Ook Groen mist concrete elementen rond het principe van burgerparticipatie.

politiek Oosterzele tijdens de nieuwjaarsreceptie van het gemeentepersoneel in feestzaal Agathea op 2 januari

Share Button

Pastoriewoning wordt verkocht

Wat er al een tijdje zit aan te komen is donderdagavond 12 september op de gemeenteraad bezegeld: de pastoriewoning van Landskouter wordt verkocht, weliswaar zonder de pastorietuin die openbaar blijft. Een ultiem tegenvoorstel van oppositiepartij Open VLD plus om het gebouw in gemeentelijke handen te houden en er kinderopvang te organiseren werd weggestemd door de CD&V/N-VA meerderheid.

De saga rond de pastorie van Landskouter duurt al enkele jaren. Het gemeentebestuur is eigenaar van de pastoriewoning en van 2/3e van de pastorietuin. De verkoop van de woning stond al een tijdje ingeschreven in de meerjarenbegroting van de gemeente. In 2017 verraste het gemeentebestuur de inwoners van Landskouter door een verkavelingsvergunning aan te vragen om de pastoriewoning en de tuin te scheiden. Hoewel de tuin nu nog steeds dienst doet als openbaar park, werd het met die verkavelingsvergunning gesplitst in 3 bouwkavels waarvan er 2 eigendom zijn van de gemeente en 1 van de kerkfabriek.

Het tragische in deze zaak is dat de gemeente en de kerk er niet in geslaagd zijn om Padre Renaat, na 13 jaar actieve dienst in de Sint-Agatha parochie, de mogelijkheid te bieden op rust te gaan in onze gemeenschap. Hij verhuist wellicht naar zijn geboortedorp Sint-Amandsberg bij Gent.

Tegenvoorstel Open VLD plus haalt het niet

Open VLD plus kwam bij monde van Marina Bovyn en fractieleider Filip Michiels met een laat tegenvoorstel om de woning niet te verkopen en er kinderopvang te organiseren. De partij argumenteert dat het gebouw gemeentelijk erfgoed is waar kardinaal Joos nog gewoond heeft en dat het voor de begroting maar om een éénmalige meevaller gaat. Men verwijst ook naar Scheldewindeke waar sommigen nu al spijt hebben van de verkoop en afbraak van de pastoriewoning aldaar.

De voornaamste reden van het liberaal voorstel is echter het tekort aan kinderopvang. Filip Michiels berekende dat het aantal opvangplaatsen voor baby’s en peuters in Oosterzele nog steeds een pak lager ligt dan de omliggende gemeenten. Marina Bovyn, bestuurslid Open Vld plus uit Landskouter: “We pleiten daarom met Open Vld plus al enige tijd voor de uitbouw van extra ondersteuning voor onthaalouders, crèches en opvangplaatsen. Infrastructuur vinden die geschikt is om kinderopvang te organiseren is immers niet evident.”

Marina Bovyn en Filip Michiels bij de pastoriewoning: hun Open VLD plus voorstel om de pastoriewoning in gemeentelijke handen te houden haalde het niet

Het idee was om de pastoriewoning in gemeentelijke handen te houden en het ter beschikking te stellen voor kinderopvang.

Het mocht evenwel niet baten. De CD&V/N-VA meerderheid besliste om de woning te verkopen. Burgemeester Van Durme verduidelijkte dat de pastorietuin niet bij de verkoop betrokken is en openbaar park blijft.

Veruidelijkingen Elsy De Wilde

(hieronder update 18 september)

Schepen Elsy De Wilde verduidelijkt dat ze samen met de burgemeester in contact staat met Padre Renaat. Van zodra hij zijn nieuwe thuis kent en de timing zal er hierover samen gecommuniceerd worden.

Het CD&V boegbeeld uit Landskouter stelt ook dat de pastoriewoning geen ideaal pand is voor een kindercrèche gezien de trappen in het huis. De verkoop werd ook goedgekeurd door de Groen gemeenteraadsleden.

Share Button