Valentrein: Groen dankt treinpendelaars voor CO²-arme verplaatsing

Naar jaarlijkse gewoonte bedankten Groen-sympathisanten deze morgen zowel de reizigers als het personeel van de treinen die ze elke dag naar hun bestemming brengen. “Allemaal maken ze elke dag het verschil. Kiezen voor het openbaar vervoer, is kiezen voor gezondere lucht, vlotter verkeer en minder CO2, dat verdient een merci vandaag”, aldus Groen.

Tijdens de ochtendspits deelden de groenen bedankingskaartjes uit en verzamelen ze complimenten voor het personeel. Dit jaar waren ze aanwezig aan de stations van Balegem dorp, Scheldewindeke, Moortsele en Landskouter.

Ook in Landskouter station werden pendelaars ontvangen en kregen ze een attentie van Groen-medewerkers Alexandra De Backer en Stijn Morsa

Met ‘Goeiedag, bonjour’ en een compliment: zo starten tientallen lokale groepen van Groen hun dag vandaag aan treinstations en bushaltes in heel Vlaanderen en Brussel, in wat de partij “Valentrein” noemt. “Het openbaar vervoer nemen in Vlaanderen is vaak een uitdaging. Zowel De Lijn als de NMBS krijgen onvoldoende budget om betrouwbaar en comfortabel vervoer te organiseren”, stelt men.

Volgens Groen voelen zowel de reizigers als het personeel de gevolgen van de besparingspolitiek van de Arizona-partijen. “Overvolle wagons, een afschaffing of vertraging, het is geen zeldzaamheid. Dat personeel en reizigers het hoofd koel houden en blijven kiezen voor het openbaar vervoer, dat verdient een bedanking vandaag op Valentrein. Naast een boodschap aan de reizigers en het personeel hebben we ook een heel duidelijke boodschap aan de regeringspartijen: investeer veel meer in trein, tram en bus, zodat wie kiest voor het openbaar vervoer er ook echt op kan vertrouwen.”

Share Button

Pendelaars Land van Rode onder de loep

In februari ging bij de Erfgoedcel Viersprong Land van Rode het project ‘Tracé Travak’ van start. Het project onderzoekt de geschiedenis van het woon-werkverkeer in de streek. Elke werkdag pendelen duizenden mensen met de auto, de fiets, de bus of de trein vanuit hun gemeente naar het werk. Maar is dat altijd zo geweest? In een eeuw tijd veranderde het leven in het Land van Rode door de komst van trein, tram, fiets en auto. Het project onderzoekt welke invloed deze veranderingen hadden op het dagelijks leven vroeger en nu. De resultaten van het onderzoek zullen via een reizende tentoonstelling in het najaar van 2013 te zien zijn in alle gemeenten van het Land van Rode.

Tracé Travak

Dit jaar viert de spoorlijn Gent-Geraardsbergen haar 145e verjaardag. De komst van de stoomtrein betekent de start van een nieuw tijdperk voor de inwoners van Melle, Merelbeke, Oosterzele en Sint-Lievens-Houtem. Gedurende 100 jaar worden mensen mobieler en kunnen ze zich verder en verder verplaatsen door de intrede van trein, tram, fiets en auto. Het dagelijks leven van onze voorouders verandert grondig. Waar mensen tot diep in de 19e eeuw nog naar de stad verhuisden om er in de textielfabrieken te werken, pendelen ze nu naar het werk. Tijdens de Golden Fifties en Sixties is er de komst van Koning Auto. De E40 wordt aangelegd en doorkruist het Land van Rode.

logo tracé TRAVAK © Erfgoedcel

Tenoonstelling

Met Tracé Travak wil de Erfgoedcel Viersprong Land van Rode deze geschiedenis in kaart brengen. Gedurende twee jaar zal projectmedewerker Lien Ceūppens in samenwerking met de heemkundige verenigingen en sympathisanten dit deel van de lokale geschiedenis van onder het stof halen. De resultaten van het onderzoek worden in een interactieve reizende tentoonstelling gegoten. Verschillende activiteiten kondigen de komst van de tentoonstelling in jouw gemeente aan.

Projectcoördinator Lien Ceuppens aan de tramlijn in Sint-Lievens-Houtem © Erfgoedcel

Bouw mee aan onze geschiedenis!

Erfgoedcel Viersprong Land van Rode is op zoek naar getuigen en archiefstukken. Heb je zelf of iemand uit jouw familie de campagne in Frankrijk gedaan? Werkte je bij de spoorwegen of buurtspoorwegen in de streek? Heb je de gyrobus nog helpen vooruit duwen? Kan je honderduit vertellen over de komst van de E40 of de ringvaart? Ook foto’s en andere archiefstukken die over deze onderwerpen getuigen zijn meer dan welkom. Kan je hierover getuigen of heb je archiefstukken, laat dan zeker van je horen en bouw mee aan de geschiedenis van je buurt, gemeente en streek. Alle informatie is van harte welkom in het Erfgoedhuis (Sint-Antoniusplein 10 9860 Oosterzele), via 09 363 88 53 of lien.ceuppens@4sprong.be. Bij het doormailen van informatie of foto’s over Landskouter mag u steeds de redactie in kopie zetten: post@landskouter.be.

oude postkaart van het station van Scheldewindeke

De Erfgoedcel Viersprong Land van Rode is een intergemeentelijke samenwerking tussen Oosterzele, Merelbeke, Sint-Lievens-Houtem en Melle om het cultureel erfgoed van het Land van Rode te bewaren, bekendheid te geven en door te geven aan toekomstige generaties.

Share Button