Vrijwilligers Trage Wegen kritisch voor gemeente; Meuleman pareert

De onafhankgelijke vrijwilligersvereniging ‘Trage Wegen Werkgroep Oosterzele’ uit kritiek op het gemeentebestuur en de gemeentelijke werkgroep Trage Wegen in het bijzonder. Onder de noemer “het gaat bergaf in Oosterzele” en voorafgegaan door twee ironische teasers (respectievelijk gepubliceerd op 1 april – leuk detail trouwens – en 29 april) kwam er op 4 mei meer duidelijkheid met een derde publicatie onder dezelfde noemer op hun blog tragewegenoosterzele.be.

De vrijwilligersvereniging nam in 2011 het voortouw om de problematiek van de trage wegen ook in Oosterzele aan te kaarten. Het kreeg daarbij hulp van de vzw Trage Wegen en werkt op het terrein aan de inventarisatie van trage wegen. Sinds 2013 heeft de gemeente een overeenkomst gesloten met de vzw en heeft ze het initiatief in handen genomen met een eigen gemeentelijke werkgroep ‘Recreatief en a(ttra)ctief via de Trage Weg’ onder leiding van schepen van mobiliteit en verkeer Christ Meuleman.

splitsing Boonakker en Hoek Ter Hulst (vroeger Betsbergweg)

splitsing Boonakker en Hoek Ter Hulst (vroeger Betsbergweg)

Ondanks positieve noten in hun communicatie, vinden de vrijwilligers dat de gemeente de gekende knelpunten in het dossier niet kordaat genoeg aanpakt. De vereniging geeft enkele voorbeelden zoals het herstellen van buurtweg 87 in Balegem en verwijst naar initatieven bij de buren in Wetteren, waar het gemeentebestuur op zoek gaat naar “wegspotters” om de trage wegen in stand te houden. Het noemt de gemeentelijke werkgroep “stroef” en “defensief”. “We vinden dit jammer tegenover zoveel goede wil en een duidelijke vraag van de bevolking om de zaken anders aan te pakken”, aldus nog de vrijwilligersvereniging. Toch geven ze hun engagement niet op. (meer details op tragewegenoosterzele.be)

Schepen Meuleman pareert de kritiek

Christ Meuleman, de bevoegde schepen, wijst op de lopende procedure. “De inventarisatie en de bepaling van de prioriteiten voor het eerste projectgebied [Gijzenzele, Landskouter, Moortsele] werden afgewerkt. Voor het tweede projectgebied [deel Oosterzele ten oosten van N42] worden de evaluatiebundels ingewacht tegen 8 mei 2015. Dit zal resulteren in een adviesnota en wenselijkheidskaart voor dit gebied. De uitwerking van de beleidsbeslissing rond het eerste projectgebied is lopende. Onderhandelingen en gesprekken worden gevoerd”, aldus de schepen.

“Trage wegen die niet in deze twee zones liggen worden in principe niet behandeld wat niet wil zeggen dat actuele knelpunten niet zullen aangepakt worden. Acties hieromtrent zijn aan de gang”, verduidelijkt Meuleman.

De schepen kiest voor de weg van de dialoog en de constructieve samenwerking. “De weg van de confrontatie, snijdend cynisme en luid geblaf zijn voor mij geen waardevolle alternatieven voor de werkwijze die ik de voorbije jaren heb gehanteerd en met resultaat, evenwel niet altijd binnen het tijdsbestek die ik zelf zou willen”, aldus de schepen.

Tenslotte stelt Christ Meuleman de onafhankelijkheid in vraag van de vrijwilligersbeweging. “Drie leden van de vereniging waren kandidaat op de lijst van Groen voor de gemeenteraadsverkiezingen en het partijblad van Groen neemt de pleidooien en woorden letterlijk over van deze beweging”.

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.