Riolerings- en wegeniswerken 2022

Op maandagavond 6 december belden een 90-tal Landskouternaars in op de virtuele meeting in Teams die Aquafin organiseerde. Daar werd toelichting gegeven over de grote riolerings- en wegeniswerken die ons in 2022 te wachten staan. Dan wordt ons rioleringsstelsel ontkoppeld en gaat het regenwater maximaal gerecupereerd of natuurlijk afgevloeid worden.

Het ontwerp van de werken ligt intussen vast. In januari zou de omgevingsvergunning moeten goedgekeurd worden. Daarna volgt een openbaar onderzoek. Als alles goed verloopt volgt in maart/april de aanbesteding van de werken. Wanneer de aannemer is aangeduid wordt er nogmaals gecommuniceerd met de bevolking over de conrete timing.

Werkgebied van het riolerings- en wegenisproject “Collector Molenbeek -Oosterzele-Noord”

Het grootste deel van Landskouter wordt in 2022 een werf. Met de uitzondering van de Geraardsbergsesteeweg en alles ten oosten van daar alsook het einde van de Aalmoezenijestraat, krijgt Landskouter volledig nieuwe rioleringen. Die zullen samenvloeien aan het kruispunt van de Lembergestraat, Uilhoek en Landskoutersesteenweg. Van daaruit wordt het opgepompt naar een tussenstation aan de Gentweg (Kloosterstraat) en van daar gaat het verder naar de waterzuiveringsinstallatie in Scheldewindeke/Moortsele. Op die manier kan Oosterzele haar zuiveringsgraad verder optrekken van een huidige 40%-60% richting Vlaams gemiddelde van 80%.

Uit de zuiveringsgraad van het afvalwater per gemeente blijkt dat Oosterzele en bij uitbreiding de Vlaamse Ardennen achterop hinken tegenover het Vlaams gemiddelde

Asfalt en fiestpaden

De werken zullen uiteraard hinder veroorzaken, maar men tracht dit te minimaliseren. Zo schuiven de werken op naarmate men vordert en is de toegang tot de woning (met de wagen) slechts enkele dagen niet mogelijk. Dan moet de wagen wat verderop geparkeerd worden. Zelfstandigen en bedrijven kunnen zich informeren zodat bij de latere planning de toegang optimaal kan geregeld worden. Een ploeg zorgt voor de centrale riolering, daarna zorgt een andere ploeg voor de aansluiting aan de woningen.

Van de rioleringswerken wordt gebruik gemaakt om onze wegen te vernieuwen. Het beton zal vervangen worden door asfalt. Enkel in het centrum – zone 30 – komt er zogenaamd ‘uitgewassen beton’. Dat is korrilig en grijs van kleur en dient om de zone visueel te benadrukken. Er komen fietspaden langs de as Rooberg-Lembergestraat, alsook in de Bakker- en Kloosterstraat. Daardoor krijgen de kleuter- en lagere school van VBS De Bloesem een veiliger verbinding voor de zwakke weggebruiker.

Verkeersremmers met rood licht

Op de Rooberg tot aan de zone 30 wordt de gracht verlegd, waardoor een afzonderlijk fietspad kan worden aangelegd. Daarvoor zijn gedeeltelijke onteigeningen nodig.

Detail van de nieuwe weg in het centrum: links zien we de verkeersremmer ter hoogte van Agathea, rechts de parkeerplaatsen rechtover het IJzeren Hekken

De zone 30 wordt afgebakend door twee verkeersremmers: versmallingen waardoor maar één voertuig tegelijk door kan. Eentje halverwege de Rooberg (ter hoogte van nummer 29) en een ander in de Lembergestraat ter hoogte van Agathea. Aan de doorgang op de Rooberg komt zelfs een verkeerslicht. Dat zal op rood zal springen als de maximumsnelheid niet wordt gerespecteerd. In de Aalmoezenijestraat komen ook twee verkeersremmers.

Er komen ook nieuwe straatlantaarns met ledverlichting maar deze vernieuwing staat los van de wegeniswerken en wordt mogelijk later uitgevoerd.

Share Button

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.