Riolerings- en wegeniswerken 2022

Op maandagavond 6 december belden een 90-tal Landskouternaars in op de virtuele meeting in Teams die Aquafin organiseerde. Daar werd toelichting gegeven over de grote riolerings- en wegeniswerken die ons in 2022 te wachten staan. Dan wordt ons rioleringsstelsel ontkoppeld en gaat het regenwater maximaal gerecupereerd of natuurlijk afgevloeid worden.

Het ontwerp van de werken ligt intussen vast. In januari zou de omgevingsvergunning moeten goedgekeurd worden. Daarna volgt een openbaar onderzoek. Als alles goed verloopt volgt in maart/april de aanbesteding van de werken. Wanneer de aannemer is aangeduid wordt er nogmaals gecommuniceerd met de bevolking over de conrete timing.

Werkgebied van het riolerings- en wegenisproject “Collector Molenbeek -Oosterzele-Noord”

Het grootste deel van Landskouter wordt in 2022 een werf. Met de uitzondering van de Geraardsbergsesteeweg en alles ten oosten van daar alsook het einde van de Aalmoezenijestraat, krijgt Landskouter volledig nieuwe rioleringen. Die zullen samenvloeien aan het kruispunt van de Lembergestraat, Uilhoek en Landskoutersesteenweg. Van daaruit wordt het opgepompt naar een tussenstation aan de Gentweg (Kloosterstraat) en van daar gaat het verder naar de waterzuiveringsinstallatie in Scheldewindeke/Moortsele. Op die manier kan Oosterzele haar zuiveringsgraad verder optrekken van een huidige 40%-60% richting Vlaams gemiddelde van 80%.

Uit de zuiveringsgraad van het afvalwater per gemeente blijkt dat Oosterzele en bij uitbreiding de Vlaamse Ardennen achterop hinken tegenover het Vlaams gemiddelde

Asfalt en fiestpaden

De werken zullen uiteraard hinder veroorzaken, maar men tracht dit te minimaliseren. Zo schuiven de werken op naarmate men vordert en is de toegang tot de woning (met de wagen) slechts enkele dagen niet mogelijk. Dan moet de wagen wat verderop geparkeerd worden. Zelfstandigen en bedrijven kunnen zich informeren zodat bij de latere planning de toegang optimaal kan geregeld worden. Een ploeg zorgt voor de centrale riolering, daarna zorgt een andere ploeg voor de aansluiting aan de woningen.

Van de rioleringswerken wordt gebruik gemaakt om onze wegen te vernieuwen. Het beton zal vervangen worden door asfalt. Enkel in het centrum – zone 30 – komt er zogenaamd ‘uitgewassen beton’. Dat is korrilig en grijs van kleur en dient om de zone visueel te benadrukken. Er komen fietspaden langs de as Rooberg-Lembergestraat, alsook in de Bakker- en Kloosterstraat. Daardoor krijgen de kleuter- en lagere school van VBS De Bloesem een veiliger verbinding voor de zwakke weggebruiker.

Verkeersremmers met rood licht

Op de Rooberg tot aan de zone 30 wordt de gracht verlegd, waardoor een afzonderlijk fietspad kan worden aangelegd. Daarvoor zijn gedeeltelijke onteigeningen nodig.

Detail van de nieuwe weg in het centrum: links zien we de verkeersremmer ter hoogte van Agathea, rechts de parkeerplaatsen rechtover het IJzeren Hekken

De zone 30 wordt afgebakend door twee verkeersremmers: versmallingen waardoor maar één voertuig tegelijk door kan. Eentje halverwege de Rooberg (ter hoogte van nummer 29) en een ander in de Lembergestraat ter hoogte van Agathea. Aan de doorgang op de Rooberg komt zelfs een verkeerslicht. Dat zal op rood zal springen als de maximumsnelheid niet wordt gerespecteerd. In de Aalmoezenijestraat komen ook twee verkeersremmers.

Er komen ook nieuwe straatlantaarns met ledverlichting maar deze vernieuwing staat los van de wegeniswerken en wordt mogelijk later uitgevoerd.

Share Button

5 gedachten over “Riolerings- en wegeniswerken 2022

  1. geachte,
    bij deze wens ik bezwaar in te dienen tegen de uit te voeren wegenwerken te
    Landskouter
    1) het gaat hier in het bijzonder over de verkeersremmers in de Lembergestraat
    deze gaan tijdens de spitsuren zowel voor school als voor werknemers een
    blokkade vormen waarbij dan er geweldig veel CO2 uitstoot wordt gevormd
    en voor de omgeving een ongezond klimaat vormen ook voor kinderen in
    groei en ontwikkeling.
    2) Deze verkeersremmers liggen pal voor de oprit van een commerciële zaak
    waarbij geregeld zware voertuigen of autobussen komen
    3) oplossingen;
    zet 2 professionele nummerplaat herkenningscamera’s dit betaald zich op
    termijn zelf terug
    2e oplossing, er bestaat een speciaal systeem om wegneembare drempels
    te plaatsen indien dit nodig zou zijn bij één of andere festiviteit of wielrenners
    gebeuren.
    Ik kan u indien u me het juiste e-mail adres bezorgd een detail tekening van
    zulke straatdrempels bezorgen, die veroorzaken geen opstropend verkeer
    en ook geen overdadige CO2 UITSTOOT!!!!

  2. @ De Clercq Jean,
    Volledig akkoord met uw mening
    1) De verkeersremmers gaan het verkeer tot stilstand brengen en de straat gaat vol staan met auto’s met draaiende motor.
    2) Er gaat in de straat geen enkele parkeerplaats meer zijn voor de bewoners.

  3. Niet akkoord met de plannen in de Lembergsesteenweg. De wegversmalling en/verkeersremmers zijn nutteloos en zorgen enkel voor frustraties en gevaarlijke situaties! Ook worden verschillende opritten geblokkeerd! Ongelooflijk dat dit niet in overleg besproken wordt met de buurtbewoners

  4. Misschien moet de vraag eens gesteld worden waarom er zoveel verkeer door deze straat komt. Onze mooie dorp dient als doorgang voor “sluipverkeer” tussen Merelbeke en Zottegem/Geraardsbergen. Ik spreek me niet uit over zin en onzin van verkeersremmers, maar vind dat onze straten beter verdienen en zouden moeten dienen voor plaatselijk verkeer, niet als “ventweg” voor een overvolle N42 of geblokkkeerde E40. Mocht dit zo zijn dan is er ook geen file aan verkeersremmers en kunnen deze dienen waarvoor ze gemaakt zijn.

    • Ben het met je eens Tomas. Mijn hoop is dat de duur van de rioleringswerken een groot deel van het sluipverkeer permanent zal omleiden via de Geraardsbergsesteenweg (N465). Na de werken ga ik er van uit dat het rood licht dat gepland is in de afzink van de Rooberg een voldoende afschrikkend effect zal hebben voor verkeer dat niet in Landskouter of omringende dorpen moet zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.