Actiecomité N(ee)42

Onder impuls van Groen Oosterzele is een actiegroeop opgericht met als doel het Gewestelijk Ruimelijk Uitvoeringsplan (GRUP) rond de (verbreding van de) N42 te vernietigen. Dat GRUP werd in januari door de Vlaamse regering definitief goedgekeurd. Ter hoogte van de Gijzenzelestraat gaat de N42 in een tunnel met grote rotonde en een fietsbrug erboven en een carpool ernaast. De andere Oosterzeelse partijen zijn tevreden met de plannen en vooruitgang.

Op haar website nee42.be wordt het actiecomité voorgesteld als “een apolitieke groep van Oosterzelenaren die bezorgd zijn over de menselijke impact van de geplande verbreding van de N42 en die zich verzameld hebben rond 1 doel: het opzetten van het beroepschrift tot vernietiging van het GRUP”.

“Ook al heeft Groen de aanzet gegeven, toch was de partij van mening dat dit burgerplatform het best kon uitgroeien los van politieke voorkeuren of ideeën. Hierdoor kunnen alle Oosterzelenaren zich herkennen en kan de problematiek zo open mogelijk benaderd worden”, laat Groen voorzitter Steven Verstuyft via een persbericht weten.

Het actiecomité wil beroep aantekenen tegen de beslissing van de Vlaamse Regering bij de Raad van State en roept ook op tot crowdfunding om de juridische kosten hiervan te dekken.

Actiecomité N(ee)42 gaat resoluut voor de vernietiging van het ruimtelijk uitvoeringsplan ronde de N42

Plannen voor de N42

Volgens dat GRUP wordt de N42 tussen Zottegem en de E40 een expressweg met 2×2 rijvakken en een minimum aan zijstraten en oversteekplaatsen. Vanaf de Gijzenzelestraat komt de N42 in een tunnel. Daarboven komt een rotonde. Het verkeer vanuit Gijzenzele kan daar de N42 oprijden. Vanuit Anker is de rotonde enkel toegankelijk voor de Lijnbus en het landbouwverkeer. Boven de rotonde zorgt een fietsersbrug voor een veilige oversteek voor fietsers. Naast de rotonde komt ook een nieuwe carpoolparking met 170 plaatsen.

simulatie van de toekomstige N42 door het Agentschap Wegen en Verkeer met rechtsboven plan van de tunnel, rotonde en fietsbrug ter hoogte van de Gijzenzelestraat

Ook volgens de plannen blijken de onteigeningen zich te beperken tot de rechterzijde van de N42 tussen de Gijzenzelestraat en de E40:

detailplan van de verbrede N42 tussen de Gijzenzelestraat (met nieuwe rotonde, links) en de aansluiting met de E40 (rechts)

Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer zouden dit jaar nog een milieu effecten rapport (MER) opgemaakt worden en in het najaar zouden de onteigeningen kunnen starten. Daarna volgen de omgevingsvergunning (2022). De start van de werken is gepland voor 2024 en zou 3 jaar in beslag nemen.

Andere partijen steunen GRUP

In december hadden de N-VA afdelingen van Oosterzele en Zottegem hun tevredenheid laten blijken na de goedkeuring van het plan door de Vlaamse regering. “Ondanks de onverantwoorde tegenkantingen van verschillende groeperingen en politieke partijen, bewijst de Vlaamse regering met deze beslissing dat ze niet afwijkt van haar plannen en resoluut kiest voor de toekomst en de ontwikkeling van dit deel van Oost-Vlaanderen. Dat is om tal van redenen een goede zaak voor iedereen in de ruime regio”, verklaarde N-VA schepen Orville Cottenie toen in Het Laatste Nieuws.

Ook de grootste partij CD&V steunt de plannen en is blij met de aandacht voor de fietsers: “We zijn tevreden dat we in de plannen een fietssnelweg hebben kunnen afdwingen, tussen de Houtemstraat in Oosterzele en het Parksken in Balegem,” reageerden schepen van Mobiliteit Christ Meuleman en burgemeester Johan Van Durme vorig jaar in Het Nieuwsblad. “Het is de bedoeling om die fietssnelweg van drie meter breed later door te trekken richting Gontrode.”

Open VLD plus toonde zich eind vorig jaar tevreden over de vooruitgang in het dossier, bij monde van fractieleider Filip Michiels en gesteund door Minister van Staat Herman De Croo. “We kunnen alleen maar tevreden zijn dat er eindelijk schot in de zaak komt om de verkeersveiligheid op de N42 op grondgebied Oosterzele te verbeteren én de toegang tot Zuid-Oost-Vlaanderen vlotter af te wikkelen” klonk het toen in een gemeenschappelijk persbericht.

Share Button

2 gedachten over “Actiecomité N(ee)42

  1. Er komt geen tunnel ter hoogte van de ‘ nieuwe ‘ rotonde. De N42 wordt verdiept met aan weerszijden keermuren om het geluid te dempen. In een krantje van Groen spreekt men van een 800 m lange tunnel, dit is een leugen !

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.