Groen tevreden met statiegeldalliantie en tegen Aldi op N42

Groen kwam in januari samen in het IJzeren Hekken en zocht input van bewoners om hun programma mee vorm te geven. De partij is tevreden dat het gemeentebestuur de Statiegeld Alliantie afsloot en verzet zich tegen de plannen voor een Aldi warenhuis op de N42.

Dit zijn de pijlers van het Groen programma:

  • Landelijke en groene gemeente
  • Solidaire en warme gemeente
  • Transparante en democratische gemeente

Statiegeld Alliantie – verenigingen, lokale overheden en bedrijven in België en Nederland die samen druk uitoefenen om statiegeld in te voeren om zo zwerfvuil terug te dringen

Statiegeld Alliantie

De gemeenteraad van januari stemde in met het voorstel van Groen om Oosterzele te doen aansluiten bij de zogenaamde Statiegeld Alliantie – die pleit voor de invoering van statiegeld op pet en blik.

Oosterzele kampt reeds geruime tijd met zwerfvuil, in het bijzonder blikjes die achteloos worden weggeworpen in weiden of akkers en zo een gevaar vormen voor landbouwdieren. Daarnaast oogt het zwerfvuil niet echt proper. Bovendien misloopt de industrie heel wat grondstoffen (blikjes, maar ook plastic flesjes) die kunnen herbruikt worden. Om de inzameling van hiervan te stimuleren wordt al langer gewag gemaakt van het invoeren van statiegeld. Onlangs sloot TestAankoop zich bij de Statiegeld-alliantie aan, een Nederlands- Vlaamse samenwerking die overheden wil aanzetten om het probleem structureel op te lossen. Uiteindelijk kan alleen zo de vervuiling van straten, bermen en zeeën aangepakt.

Tenslotte kunnen de kosten van zwerfafval beter bij het verpakkende bedrijfsleven gelegd worden, dan bij burgers en lokale overheden. Grondstoffen zijn sowieso schaars en de toekomst die duurzaam is, is op basis van een circulaire economie: hergebruik in plaats van wegwerp.

Tegen Aldi op N42

Ook in dit dossier zit Groen op dezelfde lijn als de meerderheid: het wil geen Aldi op de N42 uit vrees dat de N42 een winkelbaan wordt zoals nu reeds het geval is in Wetteren en Zottegem. Hieronder alvast de argumentatie die Groen aan het gemeentebestuur bezorgde:

1 – Stimuleren van kleinhandel
Eerst en vooral denken we dat een paar extra kleinhandels welkom zijn zoals een schoenmaker, een bloemenwinkel, wijkgebonden praatcafeetjes. Dit gaat natuurlijk om private initiatieven, maar we denken dat een lokaal bestuur meer ondersteuning kan bieden. We hopen dat de visienota hier aandacht voor heeft: hoe deze initiatieven mogelijk maken, faciliteren en ondersteunen.

We hopen dat de visienota ook gewag maakt van de bereikbaarheid van de kleinhandel waar zowel de klant als de distributie centraal staan. We willen langs deze weg u vertrouwd maken met het DORV-concept (komt uit Duitsland), waar een dorpswinkel meteen ook een ontmoetingsruimte én een plek voor gemeentelijke dienstverlening kan zijn. We denken daarbij aan de dorpskernen van Landskouter, Moortsele en Gijzenzele. Balegem, Scheldewindeke en Oosterzele zelf hebben veel meer kleinhandel.
Het weigeren van aanvragen buiten de kern moet centraal staan. Het bestuur kan samen met de ondernemer op zoek naar geschikte lokaties binnen de kern. U heeft hier sinds de invoering van het Decreet betreffende het Integraal Handelsvestigingsbeleid bijkomende instrumenten voor. Het bestuur kan misschien overwegen om premies uit te reiken voor kernversterking binnen afgebakende kernen of vestigingspremies voor startende buurtwinkels uitreiken.
2. Bedrijvige lokale economie
We hopen dat het bestuur ook verder gaat en aandacht schenkt aan markten (waarom geen boerenmarkt?), verminderen van administratieve lasten voor ondernemers, stimuleren van ‘makers’ (stimuleren van ambachten), een visie ontwikkelt op nachtwinkels, het lokaal toerisme een boost geeft via horeca, aandacht heeft voor korte keten landbouw.
3. Deel- en circulaire economie
Het bestuur kan verschillende rollen opnemen om dit soort nieuwe economieën te ondersteunen. Wij denken aan circulaire renovatie en aankopen, het uitbouwen van een kringwinkel, ondersteunen van repaircafés, geefpleinen of rommelmarkten. Maar ook door auto- of fietsdelen mogelijk te maken, en ervoor te zorgen dat de lokale economie ook sociaal wordt en dus plaats geeft aan mensen met een kwetsbare arbeidspositie.
Share