Trajectcontrole N42 Oosterzele in oktober operationeel

Vanaf oktober moet de trajectcontrole op de N42 in Oosterzele in werking treden. Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Matthias Diependaele (N-VA) via een parlementaire vraag aan mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). De precieze datum van inwerkingtreding was tot nu nog niet gekend.

In oktober zou de aangekondigde trajectcontrole op de N42 in Oosterzele – vanaf het kruispunt ’t Parksken tot aan de Leenstraat (ongeveer 2,2 kilometer) – een feit moeten zijn. De samenwerking werd formeel bekrachtigd tussen de gemeente Oosterzele en het Agentschap Wegen en Verkeer. De installatie heeft een prijskaartje van €155.000. Er worden zogenaamde ANPR-camera’s geplaatst die snelheidsduivels kunnen klissen, maar ook nummerplaten herkennen zodat ze ook geseinde auto’s kunnen opsporen.

de N42 - bron van verkeersproblemen in Oosterzele

de N42 – bron van verkeersproblemen in Oosterzele

Het is nu nog een kwestie om de netwerkconnectiviteit te verzorgen tussen de ANPR-camera’s op de N42 en de server. Die server komt bij de lokale politie van de zone Rhode en Schelde te staan. Eens dat achter de rug is, worden nog een aantal politiemensen van de zone bijgeschoold. Als alles goed gaat, kan de trajectcontrole aanvatten vanaf 1 oktober.

“Als gemeente grijpen we deze opportuniteit aan om zelf nog camera’s bij te plaatsen verderop de N42 en deze aan te sluiten op het systeem. Die kunnen we dan gebruiken in kader van inbraakbeveiliging. Geen overbodige luxe, gezien onze ligging vlak aan de E40”, stelt Oosterzeels schepen Jan Martens (N-VA).

Matthias Diependaele reageert zeer tevreden op de trajectcontrole. “De N42 draagt helaas vandaag de dag nog steeds het etiket van dodenweg. Elk jaar zijn er enkele zware ongevallen te betreuren, met vele tientallen licht en zwaargewonden. Studies tonen aan dat trajectcontroles de snelheid van voertuigen effectief verlagen waardoor ook het aantal ongevallen afneemt. Samen met verdere investeringen in de N42, zoals de rechttrekking van het bochtige parcours in Herzele, moet dit bijdragen tot een veiligere verkeersader in de Vlaamse Ardennen”.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.