Gemeentelijk snelheidsplan met 50 km/u als basis

Om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Oosterzele te bevorderen, wordt het grootste deel van de gemeente zone 50. Dat wordt zo bepaald via het zonaal snelheidsplan.

Het plan is opgesteld rond volgende principes:

  • schoolomgevingen en woon- en leefgebieden: zone 30
  • bebouwde kommen: zone 50
  • aansluitende straten met bebouwing: zone 50
  • verkavelingswegen met een breedte van drie meter: zone 50

Een grote wijziging in vergelijking met de bestaande situatie is het terugbrengen van de snelheid van 50 km/uur op de oude verkavelingswegen (bv. Turkenhoek, Hoek Ter Hulst, Broek, …). Met deze maatregelen wil het bestuur die wegen ‘teruggeven’ aan de verkeersdeelnemers die er thuishoren: landbouwverkeer en zowel functioneel als recreatief traag verkeer. Op die manier wordt sluikverkeer ontmoedigd en conflicten bij tegenliggend verkeer vermeden.

Zonaal snelheidsplan van Oosterzele op basis van 50 km/u

Zonaal snelheidsplan van Oosterzele op basis van 50 km/u

Uitzondering

De wegen waar de maximum rijsnelheid van 70 km/u behouden blijft – Lange Munte, Gaversesteenweg, Geraardsbergsesteenweg, N42, Oudenaardsesteenweg, Hundelgemsesteenweg en een deel van de Meerstraat en van de Boerestraat – komen niet in de zonale regeling voor maar worden gesignaleerd d.m.v. gewone verbodsborden.

De wijziging in het snelheidsbeleid zal een grote mentaliteitsverandering van de weggebruikers in Oosterzele vragen. Daartoe zetten Gemeente en politie alle beschikbare kanalen in.

De implementatie van het zonaal snelheidsplan zal in fases gebeuren. Momenteel wordt werk gemaakt van de signalisatie op de doortocht Moortsele; in latere fasen komen ook de andere straten aan bod.

Share