Oosterzele genomineerd als Fietsgemeente 2015

Negen Vlaamse steden en gemeenten zijn door een deskundige jury onder leiding van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) genomineerd als Fietsgemeente/Fietsstad 2015. In totaal 34 steden en gemeenten schreven zich in voor de tweede editie van deze wedstrijd, waarmee de VSV, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts steden en gemeenten willen aansporen om een goed lokaal fietsbeleid te voeren. In juni worden de winnaars bekendgemaakt. Oosterzele is een van de 9 genomineerden. Schepen van mobiliteit Christ Meuleman vindt dat de gemeente fier mag zijn op het fietsbeleid van de afgelopen én de komende jaren.

De fietsgemeente, een titel uitgereikt door het VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)

De fietsgemeente, een titel uitgereikt door het VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)

Fietsgemeente/Fietsstad 2015 is een initiatief van de VSV in samenwerking met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid, waarvoor alle steden en gemeenten in Vlaanderen zich afgelopen najaar kandidaat konden stellen. De deelnemers dienden een tiental vragen te beantwoorden waarbij werd gepeild naar hun fietsrealisaties van de voorbije jaren en hun concrete toekomstplannen inzake fietsbeleid. De kandidaturen werden ingedeeld in drie categorieën op basis van het inwonertal en beoordeeld door een vakjury onder het voorzitterschap van de VSV. De jury nomineerde drie kandidaten per categorie, zij gaan door naar de volgende ronde en dingen mee naar de titel Fietsgemeente/Fietsstad 2015:

Categorie 1 – meer dan 50.000 inwoners: Antwerpen, Gent en Sint-Niklaas

Categorie 2 – tussen 20.000 en 50.000 inwoners: Deinze, Kontich en Sint-Truiden

Categorie 3 – minder dan 20.000 inwoners: Boechout, Kampenhout en Oosterzele

‘De kwaliteit van de ingestuurde dossiers was opvallend hoog. Vaak bevatten ze interessante ideeën om het fietsbeleid verder te verbeteren, een bewijs dat het thema in Vlaanderen volop leeft’, aldus juryvoorzitter Eddy Klynen (VSV). Naast de VSV zetelden het Fietsberaad Vlaanderen, de Fietsersbond, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, de Provincie Vlaams-Brabant en een docent van de Hogeschool voor Verkeerskunde in de jury.

Ook Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts is verheugd over het belang dat steden en gemeenten aan fietsbeleid hechten: ‘Ik wil dat er meer gefietst wordt. Dat is gewoon beter voor mens, voor milieu en zelfs voor onze economie. Maar dan moet fietsen wel vlot en veilig kunnen. Het is belangrijk dat steden en gemeenten een duidelijke totaalvisie hebben over hun fietsbeleid. Ik ben blij om te zien dat er lokaal steeds meer nagedacht wordt over goede fietsinfrastructuur. Het doet me plezier dat er zoveel sterke dossiers voorliggen. Samen met alle Vlaamse steden en gemeenten zullen we de komende jaren blijven investeren in een integraal fietsbeleid’, aldus minister Weyts.

Bij de negen genomineerden vindt de komende maanden een terreinonderzoek plaats waarbij het fietsbeleid in detail wordt geëvalueerd. Daarna komt de jury opnieuw samen om de winnaars aan te duiden. Naast de prijs die door de vakjury wordt toegekend, is er dit jaar ook een publieksprijs. Van 21 maart tot en met 21 juni kan iedereen daarvoor zijn stem uitbrengen opwww.fietsgemeente2015.be.

Fietsgemeente/Fietsstad 2015 biedt een unieke kans om het fietsvriendelijke imago van de stad of gemeente een flinke impuls te geven, na te denken over het gevoerde fietsbeleid en ervaringen uit te wisselen tussen steden en gemeenten onderling. De winnaars krijgen vanwege de Vlaamse overheid een subsidie van 50.000 euro, een bedrag dat te investeren is in fietsvoorzieningen. Bij de eerste editie van de wedstrijd, die in 2012 plaatsvond, ging de prijs naar Antwerpen, Mortsel en Boechout. Op 23 juni maakt Vlaams minister Weyts bekend welke steden en gemeenten zich Fietsgemeente/Fietsstad 2015 mogen noemen.

Share