Onenigheid GAS reglementering spelende kinderen

Wat vooraf ging…

Midden januari verzetten de Groen fracties in de gemeenten Oosterzele, Melle, Destelbergen en Merelbeke zich tegen een verordening die van kracht is in de politiezone Rhode & Schelde, voornamelijk het verbod tot oplaten van wensbalonnen en het hinderlijk spelen van kinderen op openbare plaatsen. Lees hier het volledige communiqué van Groen: groenoosterzele.be/groen_oosterzele_geeft_tegengas.

Onmiddellijk daarna volgde een verklaring van de 4 burgemeesters van de betrokken gemeente, via de politiezone Rhode & Schelde, te lezen via deze link.

Na de gemeenteraad eind januari, waar het voorstel van Groen werd weggestemd meerderheid tegen minderheid, volgde een communiqué van de CD&V/N-VA meerderheid en een reactie van Groen. We publiceren beide communiqués hieronder integraal.

Discussie over GAS boetes in Oosterzele en de andere gemeenten van de politiezone Rhode & Schelde

Discussie over GAS boetes in Oosterzele en de andere gemeenten van de politiezone Rhode & Schelde

Kinderen moeten veilig kunnen blijven spelen (communiqué CD&V/N-VA, Jan Martens)

Uiteraard zijn we er niet tegen dat kinderen spelen, zijn we er niet tegen dat kinderen spelen in de openbare ruimte of in het groen. Uiteraard zijn spelende kinderen geen overlast. Kinderen zijn vrij om te spelen.

Maar de vrijheid van de ene wordt beperkt door de vrijheid van de andere. Want het wordt anders als de vrijheid van de ene zorgt voor onvrijheid van de andere. Want wie rechten wil hebben moet ook de plichten aanvaarden. En daar gaat dit GAS-reglement over. En daar heeft Groen geen oog voor. En daar gaat Groen uit de bocht en zet Groen onze jeugd doelbewust op het verkeerde been.

Want het gaat hier NIET over kinderen van 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 jaar waar het plein in Merelbeke en de krant mee vol stond. En het gaat NIET over “spelen” of “spel”. Het gaat mogelijk over jong-volwassenen die door hun gedrag het kinderen onmogelijk maken om te spelen op hun speelpleintjes. Het gaat mogelijk over jong-volwassenen die het een spel vinden om om ter snelst het meest brievenbussen te beplassen.

Het gaat mogelijk over spel dat danig gevaarlijk is – ook voor de betrokken kinderen – dat het onverantwoord is niet op te treden. Want geef toe: welke ouder zou willen dat er in dat geval niet opgetreden wordt? Het vermelde verbod komt namelijk voor in het artikel ‘openbare veiligheid en veilige en vlotte doorgang’ en heeft enkel betrekking op spelactiviteiten die voorbijgangers zouden kunnen schade toebrengen en het aanbrengen van versperringen, obstakels of barrières in het verkeer.

Het gaat dus over zaken die ergerlijk zijn en voor verzuring zorgen in onze maatschappij. En het is net daarom dat de GAS-regeling in het leven geroepen werd. Om toch iets te kunnen doen aan de zogenaamd “kleine zaken” die door iedereen verfoeid worden, maar waar het gerecht niet meer toe kwam om ze te beteugelen. Door GAS kan dat wél. En we weten dat Groen om puur principiële redenen tegen de volledige GAS-regeling is en nu dus ook grijpt naar bewust verkeerd informeren van onze kinderen om de GAS-regeling belachelijk te maken.

Zolang we echter geen rechtssysteem hebben dat bedoelde kleine vergrijpen kan beteugelen is de GAS-regeling nodig als we niet willen dat mensen tegen elkaar opgezet worden en uit machteloosheid zelf zogenaamde oplossingen gaan zoeken. Onze meerderheid wil kunnen optreden als dat nodig is.

Dat dit niet willekeurig gebeurt en met verantwoordelijkheid, bewijst het feit dat in Oosterzele NUL GAS-boetes werden uitgevaardigd omdat kinderen zouden overlastspelletjes gespeeld hebben. Want laat ons wel wezen: de regel staat er reeds lang in maar werd alleen anders geformuleerd bij de laatste aanpassing en wel op aangeven van de VVSG. We wachten nu af wat de gouverneur zal beslissen.

Een werkgroep binnen de politiezone buigt zich over de evaluatie van het GAS-reglement zoals eerder afgesproken en unaniem – over alle alle partijgrenzen heen – beslist. En als blijkt dat er beter een andere formulering komt, ook geen probleem. Als de essentie maar blijft bestaan: met name “kunnen optreden wanneer het nodig is”. Dat Groen hier spelletjes speelt met grote overlast voor gevolg, staat echter als een paal boven water.

Eerst dialoog en educatief project (communiqué Groen, Michiel Van Der Heyden)

De reactie van de meerderheid zegt veel. De meerderheid heeft geen probleem met spelende kinderen, zolang er maar geen overlast wordt veroorzaakt. Maar wat is overlast en wie beperkt wiens vrijheid?

Het CD&V-N-VA bestuur onderschat haar inwoners.  Dit is de bepaling die CD&V-N-VA op 27/11/2013 opnam in de algemene politieverordening:  “Het is verboden op de openbare plaatsen en de voor het publiek toegankelijke privéterreinen, behoudens op de speciaal door het gemeentebestuur daartoe aangelegde terreinen of straten, enig spel te spelen dat of enige activiteit te beoefenen die de voorbijgangers zou kunnen hinderen, het verkeer belemmeren of ongevallen met letsels en/of schade aan hetzij privé, hetzij openbare eigendommen veroorzaken.”

Zowel de notie van het ‘spelen van een spel’ als de notie ‘die voorbijgangers zou kunnen hinderen’ zijn totaal nieuw en kwamen nooit eerder voor in de verordening. De argumenten die het bestuur aanhaalt om deze bepaling te handhaven raken kant noch wal. Dit verbod geldt inderdaad voor jongeren vanaf 16 jaar, maar laten we niet vergeten dat ons jeugd- en kindvriendelijk CD&V-N-VA bestuur reeds op de gemeenteraad van 24/10/2012 de intentie uitte om dit reglement ook toe te passen op jongeren vanaf 14 jaar.

De door ons gewraakte bepaling heeft geenszins betrekking op de veiligheid van de kinderen zelf zoals het bestuur verkeerdelijk stelt. Bovendien, als dat een bekommernis zou zijn van het bestuur, moet het bestuur ons eens uitleggen hoe kinderen die een spel spelen dat henzelf in gevaar brengt gebaat zijn bij het krijgen van een boete, die de ouders ongetwijfeld mogen ophoesten.

Het feit dat er nog nooit een GAS-boete uitgeschreven werd in het verleden voor het spelen van een ‘hinderlijk spel’ op een openbare plaats is evident gezien de bepaling pas werd opgenomen in het reglement eind november 2013.

Als het de intentie van het bestuur is om nooit dergelijke boete uit te schrijven ontgaat ons de zin van de opname van het verbod in de politieverordening volledig en zien wij niet in waarom de CD&V-N-VA niet meestemde met de door ons voorgestelde schrapping van het verbod.

De keuze voor GAS-boetes is een maatschappelijke keuze voor repressie en sanctioneren. Onze keuze is dat niet. Wij kiezen voor dialoog en voor een educatief project en pas sanctionering als de dialoog en het project mislukken. Wij kiezen voor een warme menselijke samenleving. De meerderheid werkt, door het instellen van dergelijke absurde verboden, de verzuring zelf in de hand.

Dat de meerderheid bovendien een dergelijk verbod voorstelt, zonder voorafgaandelijk in dialoog te gaan met de jongeren (via de jeugdraad) zegt veel. Dat de schepen van jeugd tijdens het ganse debat oorverdovend stil bleef is genoteerd.

GROEN Oosterzele is inderdaad principieel tegen het systeem van GAS-boetes. In plaats van er voor te zorgen dat justitie naar behoren zou werken (waar de traditionele partijen blijkbaar maar niet in slagen) heeft men een truc bedacht: de GAS-boetes.

Het systeem van GAS-boetes zorgt voor willekeur, onduidelijkheid en ongelijkheid (wat in Oosterzele strafbaar is, is dat in Wetteren niet bijvoorbeeld). Op termijn ondermijnt dit systeem de scheiding der machten en dus onze democratie.

Share